Laatste avonturen

Lieve allemaal,

Na een nacht zonder slaap in de nachtbus richting Airlie Beach, was ik om 7 uur s ochtends eindelijk in Airlie Beach. Op naar het hostel dus om wat te slapen! Of niet... toen bleek dat ik pas om 2 uur s middags kon inchecken. Op naar het strand dus om daar dan maar even lekker te tukken, want wat was ik moe zeg! Gelukkig kon ik wel al mn bagage in het hostel kwijt, dus dat scheelde wel. Die dag heb ik Airlie Beach een beetje verkend. Het is een klein dorpje dus ik had het na die dag ook wel gezien, maar het was echt tropisch. Wat een mooi plaatsje zeg!

De volgende dag, zaterdag, vertrok de boot New Horizon richting de Whitsunday Islands. Op mijn boot zaten 30 mensen, dus het was een redelijk grote groep, maar uiteindelijk was dit erg gezellig! Zaterdag hadden we geen tijd om al te gaan snorkelen, maar de zonsondergang maakte veel goed: wat een pracht!! Echt heel mooi. De volgende dag werden we vroeg wakker gemaakt om de zonsopgang te zien en om te gaan snorkelen! Dit deden we op Whitehaven Beach. Prachtig koraal en vissen gezien EN: NEMO!! Wat was ik daar blij mee zeg, wat een lieve visjes zijn dat! Na het snorkelen gingen we verder varen om aan de andere kant van Whitehaven Beach aan te meren en te wandelen naar de look out. Ik weet dat ik het woord prachtig veel gebruik in dit blog, maar ook dit was weer zo prachtig!! Echt adembenemend gewoon. Op dit moment was ik me er ineens heel bewust van dat ik in Australie ben. Het klinkt misschien gek, maar dat soort momenten heb ik hier al wel vaker gehad, vooral als het hele bijzondere plekken waren. Na van dit moment genoten te hebben, gingen we terug de boot op om van een heerlijke lunch te genieten en wat te zonnebaden. ’s Middags gingen we nog weer even snorkelen en aan het eind van de middag werden we afgezet op een onbewoond eiland om daar de zonsondergang te kijken. Wat ook weer echt adembenemend was. Een rood/oranje hemel en we zagen de zon in de zee zakken. Prachtig ook weer ;) De groep was verder ook erg gezellig! Leuke mensen allemaal weer en de crew zorgde ook voor een erg gezellige sfeer! Ook weer een toptour dus!

Maandag kwamen we van de boot af en die avond had ik direct de nachtbus richting Cairns. Ook in deze bus niet veel geslapen, maar gelukkig stond er in dit hostel wel al direct een bedje voor me klaar dus kon ik lekker even bijslapen. Erg leuke kamer heb ik in dit hostel met twee Deense mensen en een Nederlands meisje. ’s Ochtends nadat ik wakker was geworden ben ik met het Deense meisje wezen ontbijten en hebben we even in de stad hier rondgewandeld. ’s Middags kwam ik een Nederlands meisje tegen van mn surfcursus dus toen ben ik daar nog even de stad mee ingeweest en hebben we lekker gelegen op het gras bij de Lagoon. Cairns is een recht toe recht aan stad, wel met een mooie boardwalk langs het strand. Er wonen hier veel Aboriginals, maar niet het aardige volk. De meeste zijn hier elke keer dronken als ik ze zie en ze zijn enorm grof in de mond dus ze lopen te schelden en te tieren over straat. Maargoed, zolang je je niet bemoeit met ze vallen ze je niet lastig dus ik voel me wel gewoon goed hier.

Op woensdag had ik een tour naar het Great Barrier Reef, waar ik ging zeilen en snorkelen. ’s Ochtends gingen we al vroeg weg: 7 uur vertrok de boot. We meerden na 2 uur bij Green Island waar we gingen snorkelen voor 1.5. We hadden geluk die dag want het was erg mooi weer dus de kleuren van het koraal kwamen erg goed uit. Ook hier heb ik Nemo gezien! Verder heb ik Frankie gezien, een schildpad die het favoriete dier was van een van de crewleden en die hem dus een bijnaam heeft gegeven. Na deze eerste snorkeltocht gingen we lunchen, waarna we met een motorbootje naar Green Island werden gebracht waar we konden zonnebaden en het eiland konden verkennen. Dit eiland is echt voor de Chinezen en Japanners gemaakt: overal hangen bordjes met Chinese letters erop in plaats van Engelse. Verder lopen er ook veel Chinezen en Japanners rond en ik moet zeggen dat ik niet echt weg ben van dit volk.. Ze zijn heel brutaal en spugen op de grond enzo. We hadden een Chinees gezin op onze boot en zij praatten gewoon door de kapitein heen terwijl hij het over veiligheid had enzo. Maargoed dat terzijde.. Na het relaxen op Green Island werden we terug gebracht naar de boot waar we nog even konden snorkelen.... met Sharkie. Juist, een haai... Nou ik zei dus gelijk tegen de crew: never mind I want to live longer than today.. Zij allemaal lachen en zeiden vervolgens dat dit soort haaien alleen maar vissen eten ter grootte van maximaal 25 cm dus dat ik het wel zou overleven. Dat de haai misschien alleen voor een van mn vingers zou gaan ;) Ik uiteraard helemaal gerustgesteld, dus ik stapte voorzichtig het trapje af van de boot, het water in, zette mn bril op, dook onder water en ja hoor daar was Sharkie, recht onder me en enorm nieuwsgierig dus hij kwam errug dichtbij me. Na even rondjes om me heen gezwommen te hebben vertrok die echter de andere kant op, zakte mijn hartslag weer tot een normaal ritme en kon ik beginnen met de rest van mn snorkeltocht. Na nog een uur gesnorkeld te hebben en dolfijnen gezien te hebben, was het tijd om weer terug te varen. Halverwege de tocht kregen we nog een wijntje met toastjes erbij en dobberden we op het Great Barrier Reef. Wat een leven heb ik toch hier. Ook dit was dus weer even zo’n besef momentje dat ik toch echt in Australie ben. Wat een lucky bastard ben ik toch. Volop genieten dus op een zeilboot op het Great Barrier Reef in Australie.... Heerlijk!

Donderdag had ik een heel soort andere tour: op naar het regenwoud! Vlakbij Cairns heb je Cape Tribulation, dit is een plek waar het regenwoud overgaat in het strand en de zee. Het regenwoud wat hier is, is het oudste regenwoud op de aarde, 137 miljoen jaar oud om precies te zijn. De tourguide vertelde ons dat wanneer regenwoud wordt vernietigd, komt het niet meer in de oorspronkelijke vorm terug, maar gaan er bomen groeien die bestand zijn tegen bosbranden. Best grappig dat het zo werkt in het regenwoud. Toen we in Cape Tribulation aankwamen gingen we eerst een boottocht maken over de Daintree River, waar krokodillen leven. Na goed gekeken te hebben, geen bril op te hebben dus met samengeknepen ogen te moeten kijken, zagen 2 baby krokodilletjes liggen in het zonnetje op de kant langs de rivier. Wat een schatjes.. maar blijkbaar zijn juist de kleintjes erg agressief, dus we mochten ze helaas niet aaien ;) Na de riviertocht gingen we verder naar het regenwoud waar we een wandeling hadden van een uur. Een erg mooie wandeltocht ook weer! Daarna hadden we een lunch, waarna we naar het punt gingen waar het regenwoud overging in het strand. Erg mooi om te zien ook en een heel apart gezicht moet ik zeggen. Na deze look out zijn we weer in de bus gestapt om naar een rivier te gaan die heel groen water had! Heel bizar, maar ook weer heel mooi om te zien. Hier mochten we gaan zwemmen, maar na het water gevoeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik het al koel genoeg had: koud dat het water was! Mij niet gezien dat ik in dat water zou springen.

Vrijdag was een relax dag voor me.. Heerlijk wel om even niks gepland te hebben, behalve het doen van de was... De geur die uit mn waszak kwam was namelijk niet echt jofel ;) ’s middags werd er zumba in het park gegeven, dus ben ik daar heen gegaan met May en Titia, het Deense en Nederlandse meisje van mn kamer. Dat was heel apart om mee te maken: sporten in een park met tientallen andere mensen om je heen. Maar wat een gezelligheid! Na het zumba hebben we gebarbecued in het park met wat drankjes erbij, dus de paar dagen dat ik in Cairns was heb ik ook weer leuk afgesloten!

Zaterdag begonnen May en ik de dag met meditatie in het park. Niet echt een ding voor mij bleek na een paar minuten. We moesten stil zijn, je ogen sluiten en je gedachten wegstoppen. Dit was voor mij erg moeilijk: elke keer dwaalden mn gedachten af en begon ik na te denken over hoe mn tour in Alice Springs zou zijn etc. Niet echt een succes dus, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd! Daarna heb ik mn spullen gepakt en ben ik vertrokken naar het vliegveld. Na een erg relaxte vlucht was ik dan eindelijk in Alice Springs! Dit was toch wel een van de dingen waar ik voor naar Australie was gekomen dus ik was erg blij dat ik er dan eindelijk was. Gelijk was de Outback al goed zichtbaar: vlak landschap en veel rode kleuren om je heen. En het was koud! Het bleek 20 graden te zijn, maar wat een verschil met de 35 graden in Cairns zeg! Toen ik eenmaal in Alice Springs was aangekomen en even door het centrum gewandeld te hebben, kwam ik tot de conclusie dat dit niet mijn favoriete plek is in Australie. De Aboriginals die hier leven zijn erg vijandig, schreeuwen over straat, zien er best angstaanjagend uit en zijn gewoon niet erg vriendelijk. De volgende dag begon echter de Rock Tour dus ik hoefde er maar een nachtje te blijven. De volgende dag was het dan ook vroeg opstaan: 5 uur om precies te zijn! Poeh dat was wel even slikken hoor. Maar ik had erg veel zin in de tour dus dat scheelt dan wel.

En daar kwam dan eindelijk de bus waar ik de komende 3 dagen in zou gaan rijden door de Outback met een groep van 18 mensen. Erg leuke mensen, wel veel Duitsers die samen klitten, maar met de rest van de groep was het erg gezellig! Onze gids was ook erg aardig. Hij heeft zich goed verdiept in de Aboriginal cultuur en wist dus veel te vertellen over hun cultuur, en dus ook over waarom de mensen die in Alice Springs leven zo agressief zijn. Blijkt dat dit de mensen zijn die uit de gebieden rondom de Uluru en Katja Tjuta zijn weggestuurd vanwege gedrags- of alcoholproblemen. Zodra we bij de Uluru waren en de lokale bevolking daar leerden kennen, zag je dan ook een groot verschil. Wat een lieve mensen zijn zij. Ze konden erg boeiend vertellen over hun cultuur en gewoonten, wat teveel is om in dit blog te schrijven, maar als jullie er geinteresseerd in zijn kan ik jullie dit natuurlijk vertellen zodra ik weer thuis ben ;) Maargoed nu ga ik eerst even over de tour vertellen in chronologische volgorde, anders wordt het zo’n chaos ;)

De eerste dag bestond voornamelijk uit veel rijden in de bus. De afstanden zijn hier enorm dus we moesten ruim 5 uur rijden voordat we bij de eerste plek waren van de tour: Kings Canyon. Hier gingen we een wandeling doen van 3 uur, die begon met een enorm steile klim van 200 meter hoog. Poeh hier werd ik toch wel even met mn neus op de feiten gedrukt: mn conditie is tja... niet echt goed om het maar zo te beschrijven ;) Maargoed een Zwitserse jongen had daar een hele duidelijke verklaring voor: Nederlanders zijn niet gewend aan bergen dus was het niet erg dat ik niet zo goed kon klimmen als hij. Als jullie mij een beetje kennen, weten jullie dat ik dit niet echt waardeerde en mij dan ook niet wilde laten kennen, dus uiteindelijk ben ik eerder dan hem bij de top aangekomen. Rood en zwaar hijgend weliswaar maar ik had toch wel even bewezen dat ik toch wel echt kan klimmen ;) Verder was de Kings Canyon erg mooi! Veel rood gebergte en door erosie zijn er mooie vormen ontstaan, dus ik keek mn ogen uit! Het was wel een griezelige wandeling, met veel hoge en steile trappen/glad gebergten die we moesten beklimmen en erg smalle paadjes. (Ouders en Lars, weten jullie nog dat muizenholletje waar we toen een keer doorheen moesten klimmen? Smaller dan dat was het soms op de Kings Canyon!) Uiteindelijk ben ik wel heelhuids beneden gekomen dus daar was ik wel blij mee! Na de wandeling was het inmiddels eind van de middag en was het tijd om...... hout voor het kampvuur te sprokkelen! Wat een beleving hee :P met zn allen de vlakte op om goed brandhout te zoeken. Uiteindelijk hadden we een hele stapel, waren onze kleren een stuk viezer dan dat ze al waren, maar konden we de bus weer in om richting onze slaapplek te gaan: een kaal stuk grond op een boerderij waar we in swags sliepen die nacht. Swags zijn een soort van slaapzakken van canvas met een matrasje erin. Maar voordat we gingen slapen moest er natuurlijk eerst gegeten worden. Ik ging Matt, de tourguide, helpen met koken, wat toch wel tof was. Boven het kampvuur groenten en chili con carne koken. Iedereen vond het erg lekker dus het eten was geslaagd! Na een paar drankjes bij het kampvuur was het tijd voor onze eerste nacht onder de sterren... in de kou. Het was 6 graden en wij sliepen buiten. Ik had me dan ook dik ingepakt met pak en beet 4 lagen, wat niet echt werkte bleek na een paar uur slaap: wat had ik het koud! Maar wat een mooi uitzicht zodra je je ogen open doet: de sterrenhemel op een plek in de wereld waar je de meeste sterren ziet ’s nachts. ’s Ochtends was het weer om 5 uur opstaan om te ontbijten op een officiele camping waar ook douches en toiletten waren. Daar was iedereen, voornamelijk de meiden in de groep, erg blij mee. Na een goed ontbijt en een heerlijke warme douche gingen we richting de Kata Tjuta, ook wel de Olga’s genoemd. Kata Tjuta staat voor ‘veel hoofden’. Dit omdat de Kata Tjuta eruit ziet alsof er allemaal verschillende hoofden op het land staan. Reusachtige weliswaar, maar toch ;) Hier kregen we nog wat informatie van Matt over het verschil tussen de Kata Tjuta en de Uluru, dat ze verschillen in opbouw qua steenformatie. De Kata Tjuta bestaat uit verschillende steenlagen en de Uluru is eigenlijk een grote steenlaag. Na de uitleg gingen we de wandeling Valley of the Winds doen, wat ook weer een enorm mooie wandeling was. Veel klimmen en klauteren, maar ik werd al aardig goed in moet ik zeggen. Verder weet ik er eigenlijk niet zoveel over te vertellen dus kijk de foto’s maar voor een indruk ;) Na de Kata Tjuta gingen we naar het cultureel centrum, waar we uitleg kregen over de Aboriginal cultuur en hun gewoonten. Erg mooi om alle verhalen te horen rondom de Kata Tjuta en de Uluru. Deze twee rotsformaties hebben zo’n diepe betekenis voor dit volk, dat was erg mooi om te horen. Na het cultureel centrum gingen we de zonsondergang bij de Uluru kijken. Wat een prachtig fenomeen! De steen verandert van oranje naar dieprood naar zwart naar mate de zon ondergaat, wat erg mooi was om te zien! En wat een drukte was het op dit punt. Ik denk dat er wel 15 bussen stonden op de parkeerplaats met toeristen die de zonsondergang gingen zien. Na de zonsondergang en heerlijk eten gingen we terug naar de camping waar we nog even bij het kampvuur hebben gezeten en daarna weer lekker zijn gaan slapen, want de volgende ochtend zouden we de zonsopgang gaan kijken bij de Uluru. Die ochtend had ik te horen gekregen van een jongen die in het leger heeft gezeten dat ik de die nacht zo min mogelijk kleren in de swag aan moest doen en de kleren die ik overdag wilde dragen in mn slaapzak moest houden zodat die warm werden. Dit advies heb ik dan ook opgevolgd en de volgende ochtend werd ik lekker warm wakker dus ik was wel erg blij met het advies. We hadden die ochtend 10 minuten om wakker te worden en in de bus te stappen om naar de zonsopgang te gaan. Dit was wel even pittig maar gelukkig konden we in de bus nog even verder tukken. Na ook weer een erg mooie zonsopgang, gingen we de Base Walk doen rondom de Uluru. Degene die de Uluru wilden beklimmen kregen hier ook de mogelijkheid voor, maar erg blij was de gids er niet mee. Het is namelijk zo dat de regering van Australie de klim heeft opengesteld voor het publiek om meer toeristen naar het Northern Territory te trekken. De Aboriginal mensen waren het hier echter niet mee eens en hebben ervoor gezorgd dat zij de Uluru weer in hun bezit kregen. Als dank voor teruggave van de Uluru aan de Aboriginals, hebben de Aboriginals een lease overeenkomst gemaakt met de regering voor 99 jaar, zodat de toeristen er omheen mogen lopen. Toch is ook weer de klim open, maar wordt er alles aan gedaan om mensen op andere gedachten te brengen. De Uluru is voor de Aboriginals namelijk een belangrijk verhaal wat geleerd wordt aan hun kinderen en wat niet toegankelijk is voor niet-Aboriginals. De Aboriginals geloven verder dat onze zielen daar achter blijven als wij daar van de klim vallen, omdat de klim erg steil en glad is. Zodra dit gebeurt moeten zij vele ceremonies uitvoeren om onze ziel te verwijderen. Dit is erg veel gedoe en de Aboriginals hebben van zichzelf al veel ceremonies uit te voeren dus vandaar dat zij de klim niet erg waarderen. Daarnaast is op de plek waar de klim is de rots wit van kleur in plaats van rood, vanwege slijtage. Wat natuurlijk erg zonde is. Zoals jullie waarschijnlijk al wel snappen ben ik dan ook niet de Uluru op gegaan, maar ben ik de wandeling er omheen gaan doen. Dit was ook erg mooi! Ik ben erg blij dat ik dat toch nog gezien heb. Wat een fantastisch gezicht. Echt prachtig.

Na de wandeling om de Uluru gingen we terug naar Alice Springs, maar op de terugweg stopten we ook nog even bij een kamelenboerderij. En daar zag ik Alpaca’s!!! Wat een schattige beestjes, echt zo lief. Het geluid wat ze maken is om melig van te worden, maar ik vond het heel leuk om ze toch even gezien te hebben in het echt. Anders moest ik toch weer McLeod’s Daughters gaan kijken ;) ’s avonds nadat we terug waren in Alice Springs, gingen we nog met de groep eten in de Rock Bar om de tour goed af te sluiten met heerlijk eten en een paar biertjes. Ook weer een tof avontuur in de Outback dus!

Vandaag ga ik richting Sydney voor de laatste 3 dagen in Australie. Dan ga ik alweer naar huis en zie ik jullie allemaal weer! Dit was dan ook het laatste blog van mijn Australie avontuur. Ik hoop dat jullie allemaal genoten hebben van mijn verhalen en foto’s!